czwartek, 17 maja 2012

Polacy i Żydzi Dzieje sąsiedztwa-dzieje waśni. Henryk Zamojski

Zauważyłam, że ostatnio strasznie zaniedbuję bloga i jestem zupełnie nie na bieżąco. A wszystko to przez konkurs w którym wzięłam udział i wygrałam 1 miejsce publiczności. Serdecznie dziękuję każdemu, kto na mnie głosował, a tych, którzy nie wiedzą o czym mówię odsyłam na stronę www.swiatpodroznikow.pl

Dzisiaj chciałam napisać o książce, która właściwie nie powinna znaleźć się w mojej biblioteczce z bardzo prostej przyczyny- nie lubię historii. Jednak tematyka, której dotyczy jest mimo wszystko w jakiś sposób mi bliższa od reszty i chyba interesuję się tym w jakimś minimalnym stopniu. Wszystko to za sprawą mojej byłej wychowawczyni, która nasze lekcje historii spędzała na opowiadaniu właśnie o tej kontrowersyjnej narodowości a także organizowała wiele wycieczek w związane z Żydami miejsca.

Przede wszystkim jest to książka bardzo dokładna. Opowiada szczegółowo historię od początku istnienia narodowości żydowskiej aż do okresu II wojny światowej. Mnóstwo dat, nazwisk i informacji raczej nie zachęca do czytania zwykłego laika. Jednak pasjonaci tematu i urodzeni historycy będą zapewne zachwyceni.
Przede wszystkim na wielką pochwałę dla autora zasługuje ilość informacji, dokładność a także bardzo chronologiczne przedstawienie faktów. Bardzo dobrze ujęto temat stosunków polsko-żydowskich na przestrzeni wielu wieków istnienia obydwu narodowości. Bo obydwa te narody są ze sobą powiązane nie tylko historycznie, ale także mentalnie. W czasie wojny niektóre polskie miasta były zamieszkiwane w naprawdę znacznym stopniu przez Żydów.
 Podobieństwa i różnice obydwu narodów  zostały w tej książce  dość jasno nakreślone, co było dobrym tłem pod całą historię i znacznie ułatwiało zrozumienie wzajemnych uczuć.
 Jednak po przeczytaniu opisu miałam zupełnie inne oczekiwania wobec tej książki. Miałam nadzieję, że będzie to przedstawienie więcej ciekawostek i faktów, których jeszcze nie znamy a nie historii krok po kroku.  Jednak to tylko i wyłącznie moja interpretacja opisu i moja wina, że nastawiłam się na ciekawostki a nie na historię.
Więc ja ze swojej strony polecam tą książkę wszystkim pasjonatom historii i tematyki relacji polsko-żydowskich na przestrzeni wielu lat. Natomiast raczej ludzie nastawieni tak jak ja nie zaspokoją swojej ciekawości. Aczkolwiek zawsze warto spróbować

Za książkę serdecznie dziękuję wydawnictwu Bellona.

Ponownie przypominam o konkursie, który ogłosiłam z okazji pierwszych urodzin kilka tygodni temu. Czas na zgłaszanie się macie do końca maja a nagrody myślę, że są całkiem fajne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...